Apakah Kepentingan Mengekalkan Kedaulatan Dan Kemakmuran Negara

Rakyat dapat hidup dengan tidak diganggu hak individu dihormati dan tidak dicabuli bebas memilih cara hidup tidak dizalimi bebas memberi pendapat bebas beragama dan berpersatuan bebas bergerak dan menikmati kehidupan yang aman dan selesa. Keamanan kestabilan dan kemakmuran di rantau ini.


Nota Sivik Unit 7

Kepentingan sesebuah negara menggubal dasar luar - menjamin keselamatankeamanan - Mengekalkan kedaulatan negara - Menggalakkan pembangunan ekonomi - Mengekalkan keamanan sejagat - Mengukuhkan pertahanan - Membina rangkaian perdagangan - Menggalakkan pelaburan asing - Menghapuskan ancaman komunis.

Apakah kepentingan mengekalkan kedaulatan dan kemakmuran negara. Mewujudkan masyarakat yang harmoni. Kedaulatan sebuah negara amat penting untuk dipelihara bagi memastikan keamanan negara dapat dikekalkan. Kepentingan kedaulatan adalah untuk mengekalkan kewujudan negara bangsa.

- menjadikan Malaysia negara maju 32. Dipertahankan agar kedaulatan negara terus berkekalan. Semua ini bertujuan memastikan tahap keselamatan negara berada pada tahap yang tertinggi lalu menjamin keamanan negara yang stabil.

Seterusnya pihak berkuasa bertanggungjawab menjaga keamanan negara dan mengekalkan kedaulatan negara. Komitmen ini bertujuan untuk memelihara kepentingan strategik negara. Dapat membebaskan negara daripada cengkaman penjajah.

Negara yang aman dan damai dapat menjamin kebahagiaan dan keselamatan rakyatnya. Kepentingan Mempertahankan Kedaulatan Negara Kepada Setiap Warga Negara Karangan Kepentingan Mempertahankan Kedaulatan Negara Tanggungjawab Org Awam Dlm Menjaga Keselamatan Negara. Rakyat mestilah bersatu padu untuk mengukuhkan perpaduan kaum.

Negara Tanggungjawab mengekalkan kedaulatan negara merupakan agenda negara yang perlu ada pada setiap jiwa warganegara Malaysia. Dapat menjamin negara berwawasan. Sejak berkurun lamanya budaya dan cara hidup masyarakat di Malaysia adalah cara hidup budaya Melayu dan Islam.

Membentuk sebuah bangsa Malaysia yang benar-benar patriotik dan memelihara kemakmuran keamanan dan kesejahteraan. Negara yang mengamalkan perpaduan dapat mencapai kemajuan dengan mudah serta tidak mudah ditakluki kuasa asing. Diri dan keluarga Bersyukur dengan perjuangan generasi terdahulu yang sanggup berkorban untuk keselesaan dan kemakmuran generasi kini dan akan datang.

Jika kedaulatan terpelihara rakyat dapat menjalani kehidupan mereka tanpa diganggu bebas memilih cara hidup hak individu dihormati dan tidak dizalimi. SPM 2011 Mengekalkan kedaulatan negara sebagai sebuahnegara yang merdeka Mengekalkan pemerintahan sendiri Bebas menentukan hala tujunegara mengikutacuan sendiri Mempertahankan hakdanmaruah bangsa Mengekalkan kebebasan tanpa dikawal kuasa luar Melindungibudayabangsa negara Menjamin kesejahteraan hiduptanpa ditindas Mengekalkan perpaduan antara kaum Mengelakkan sistempolitik ekonomi dansosial dikuasai olehpenjajah Mempercepat kemajuan danpembangunan negara. Secara keseluruhan perpaduan kaum merupakan antara faktor terpenting dalam mengekalkan keharmonian masyarakat berbilang kaum dan agama.

Demikian juga hidup bangsa Melayu. Contoh kepentingan bagi memelihara kedaulatan negara. Di samping itu rakyat perlulah menumpukan taat setia yang tidak berbelah bahagi kepada raja dan negaraSejarah telah membuktikan bahawa rakyat yang tidak taat setia akan mengakibatkanb kedaulatan negara akan tergadaiRakyat yang mengkhianati negara sendiri akan berdosa besar kerana pada hakikatnya golongan tersebut sanggup mengorbankan kedaulatan dan maruah demi kepentingan.

Budaya dan cara hidup ini perlu dikekalkan dan dilindungi kerana ianya adalah teras dan asas kepada pegangan moral adab kesopanan dan. Dapat menjaga keharmonian rakyat dan negara. Secara umumnya ideologi negara iaitu Rukun Negara.

Ini kerana kerajaan dan dasar boleh bertukar setiap lima tahun namun ada beberapa perkara perlu dikekalkan untuk kestabilan dan kesinambungan agama identiti budaya dan cara hidup masyarakat di negara ini. Hidup Melayu bergantung kepada ketahanan dan sejauh mana kita boleh mengukuhkan kedudukan dan bertahan daripada pengaruh luar yang boleh meruntuhkan. Kedaulatan penting bagi memastikan keamanan negara dapat dikekalkan.

Hidup sesuatu bangsa tidak hanya bergantung kepada bangsa itu sahaja. Rakyat juga perlu bersikap kreatif dan inovatif untuk menghasilkan produktif yang cemerlang. Sekiranya kita berpecah atau bertelingkah antara satu sama lain negara yang aman dan harmoni ini akan menjadi mundur dan pertikaian akan menyebabkan ketidakstabilan ekonomi yang menjejaskan pembangunan negara.

1 Mewujudkan kestabilan politik dan kemakmuran ekonomi 2 Mengekalkan perpaduan kaum 3 Memupuk patriotisme 4 Mengukuhkan pertahanan negara. Kerajaan telah memperkenalkan Rukun Negara bertujuan menjaga keharmonian sosial serta menerap nilai budaya yang murni dalam setiap diri masyarakat Malaysia. B4 - LANGKAH-LANGKAH MENGEKALKAN KEDAULATAN NEGARA.

Jelaslah negara menjadi aman kerana memiliki satu ketumbukan tentera yang berkaliber dan berteknologi tinggi. 312 Malaysia turut menjalin kerjasama strategik di peringkat serantau melalui penglibatan aktif dalam organisasi keselamatan dan pertahanan serantau seperti ASEAN Regional Forum ARF. Selain itu negara turut membuat kerjasama yang erat dengan Negara-negara jiran terutama negara-negara ASEAN.

Kepentingan mengekalkan kedaulatan negaraPerpaduan merupakan perkara yang amat mustahak untuk mengekalkan keharmonian dan kedamaian di sesebuah negara.


Kbat Sejarah Spm


Sejarah Paper3 Spm Soalan Kbkk


LihatTutupKomentar